Personal Report (SK)

Správa o študijnej návšteve

(skupina 102)

Inovatívne personalizované vzdelávanie na stredných odborných školách

Jyväskylä Education Consortium(Jyväskylä College, Jämsä College and Institute of Adult Education

12 – 16 apríla 2010, Jyväskylä, Fínsko

V rámci Programu celoživotného vzdelávania som sa zúčastnila študijnej návštevy v meste Jyväskylä v strednom Fínsku.

Študijná návšteva bola organizovaná troma inštitúciami, ktoré tvoria Vzdelávacie konzorcium Jyväskylä – Stredná odborná škola v Jyväskylä, Stredná odborná škola v Jämsä a Inštitút vzdelávania dospelých.

Účastníkmi návštevy boli desiati odborníci z oblasti vzdelávania na stredných odborných školách – učitelia, riaditelia škôl, výchovní poradcovia, pracovníci organizácií zabezpečujúcich odbornú prípravu a spoluprácu so školami.

Účastníci boli z 8 rôznych európskych krajín a keďže prichádzali z najrôznejších oblastí vzdelávania, návšteva bola veľkým obohatením pre každého z nich.

Všetky prezentácie, prednášky, návštevy škôl, prezentácie účastníkov a vzájomné diskusie viedli k postupnému pochopeniu odlišností i podobností rôznych vzdelávacích systémov, poskytli účastníkom bohaté, nové skúsenosti i inšpiráciu, vyvolali veľa nových otázok.

Fínsky vzdelávací systém sa nám predstavil ako moderný progresívny spôsob vzdelávania založený na princípoch spravodlivého a rovnakého prístupu k vzdelaniu. Reformu školstva začali už v 60-tych rokoch a postupne ju doviedli do súčasného úspešného stavu.

Vo Fínsku je 9 ročná povinná školská dochádzka, ale existuje tam desiaty ročník, ktorý je pre žiakov, ktorí nedosahovali dostatočne dobré výsledky, alebo ešte nie sú rozhodnutí o svojom ďalšom štúdiu. Je to súčasť individuálneho prístupu k potrebám každého žiaka.

Systém inovatívneho individuálneho prístupu k žiakom zahŕňa dlhodobú systematickú prácu výchovných poradcov, ktorí pracujú na všetkých školách ako zamestnanci na plný úväzok v pomere 1 výchovný poradca na 250 žiakov. Majú špeciálne vzdelanie a ich práca nespočíva len v riešení problémov žiakov, ale je skôr zameraná na ich poznávanie a predchádzanie možných problémov. Významnou súčasťou ich práce je kariérne poradenstvo a to už v 7. až 9. ročníku základnej školy.

Úzko spolupracujú s psychológom, sociálnym pracovníkom a hlavne rodičmi žiakov.

Žiaci, ktorí majú akékoľvek problémy, okamžite dostávajú podporu a pomoc nielen prostredníctvom výchovného poradcu, ale aj tútora, či asistenta učiteľa, ktorí sú mu nápomocní pri problémoch s pochopením učiva. Samostatne sa s ním učia na dodatočných hodinách.

Fínski žiaci majú veľké možnosti výberu predmetov. Povinnými predmetmi sú fínčina, švédčina, angličtina, matematika a telocvik. Ostatné predmety si vyberajú žiaci podľa svojich záujmov,  schopností a hlavne ambícií do budúcnosti.

Školy majú veľkú autonómiu, plnia štátne kurikulum a tvoria si vlastný vzdelávací program, ktorý môže byť zameraný na určité predmety, umenie alebo šport.

Základná škola, ktorú sme navštívili, mala zaujímavý systém spájania predmetov a takisto celoročnú dotáciu hodín koncentrovali do časovo kratších intenzívnych celkov. Tým docielili, že žiaci nemali v jednotlivých častiach školského roka súčasne 15, ale iba 7-8 predmetov.

Prekvapujúcim zistením pre všetkých účastníkov návštevy bol fakt, že fínski študenti radi chodia do školy, ktorú vnímajú ako svoj druhý domov. Dostáva sa im v nej veľa pochopenia a podpory, pretože filozofiou fínskej školy je objaviť v každom žiakovi jeho potenciál, talent, vlohy a toto všetko ďalej rozvinúť tak, aby si mladý človek našiel optimálne miesto v budúcom živote.

Vzdelanie vo Fínsku je bezplatné, každý žiak dostáva v škole bezplatný obed a škola mu platí aj cestovné, ak býva ďalej ako 5 km od školy.

Zaujímavá je flexibilita fínskeho vzdelávacieho systému, ktorá dáva mladému človeku nielen možnosť vybrať si tzv. akademickú alebo odbornú cestu vzdelania, ale aj možnosť kedykoľvek prejsť z jednej na druhú.

Všetci účastníci návštevy boli prekvapení úrovňou spolupráce medzi odbornými školami a podnikmi a podnikateľmi, ktoré poskytujú praktickú prípravu študentov. Je veľmi úzka a intenzívna, založená na vzájomnej užitočnosti.

Osobitne zaujímavým zistením bolo, aké postavenie majú fínski učitelia v spoločnosti. Keďže vzdelanie sa vo Fínsku považuje za veľmi významnú hodnotu, aj učitelia sú primerane ocenení, ako spoločensky, tak aj finančne.

Záujem o profesiu učiteľa je veľký a na pedagogické štúdium sa dostáva len desatina záujemcov. Pri prijímaní študentov na pedagogické fakulty sa okrem výsledkov predchádzajúceho štúdia berú do úvahy aj osobnostné predpoklady uchádzača, ktoré sa zisťujú testami a osobným pohovorom.

Nároky na štúdium sú vysoké, ale výsledkom sú výborne pripravení a zdatní učitelia.

Program študijnej návštevy bol veľmi bohatý, pociťovali sme určitý časový stres pri prezentáciách účastníkov, kedy nebolo dosť času na diskusiu, lebo prezentácie vyvolávali veľa otázok. Treba ale povedať, že organizátor veľmi flexibilne reagoval na všetky naše požiadavky a vyšiel nám vždy v ústrety.

Práca pani Aino Malin, ktorá nás sprevádzala počas celej návštevy, bola perfektná. Okrem pracovnej náplne návštevy sme sa stihli zoznámiť aj z mestom Jyväskylä, navštívili sme múzeum Alvaar Aalto, ochutnali fínske špeciality a vyskúšali fínsku saunu.

Pri návrate domov nám situáciu skomplikovala islandská sopka, pretože kvôli oblaku sopečného popola nad Európou sme nemohli odletieť a cestu domov sme absolvovali vlakom, loďou, autobusom, mne konkrétne trvala 56 hodín.

Študijná návšteva v Jyväskylä a zoznámenie sa z fínskym vzdelávacím systémom boli pre mňa ďalšou veľkou skúsenosťou, ktorá ma posunie v mojej práci učiteľa, motivuje do ďalšieho obdobia a inšpiruje v každodennej praktickej činnosti.

Kontakty, ktoré som nadviazala s mojimi kolegami z celej Európy, určite využijem v ďalšej práci i v konkrétnych aktivitách so žiakmi.

Mária Široká

Slovensko

Comments are closed.